Voor de corona crisis boekten mensen over het algemeen al een half jaar van tevoren hun vakantieaccommodatie. Doordat werknemers exacte data moeten plannen voor hun vakantie en eventuele kinderen gebonden zijn aan schoolvakanties wilde men geen risico lopen dat er geen plek meer was in het uitgekozen hotel. Tijdens het hoogtepunt van de corona crisis moesten hotels echter dicht en werden er daardoor veel vakanties geannuleerd. Het lijkt erop dat deze gang van zaken ervoor gezorgd heeft dat mensen nu op een andere manier hun vakantie plannen.
Alles kan op het laatste moment nog veranderen
Doordat er steeds opnieuw een lockdown was, is het vertrouwen dat een vakantie of een overnachting door kan gaan gezakt. Voor deze tijd stond een boeking vast en was er in feite alleen sprake van een annulering indien er iets in het leven van de gast gebeurde waardoor de overnachting niet door kon gaan. Dat hoteleigenaren een boeking annuleerde, gebeurde maar heel zeldzaam. Door de Covid zijn de hotels gebonden aan regels en één daarvan is dat ze geen gasten kunnen ontvangen als er sprake van een besmetting is. Zeker grote hotels waar veel personeel werkt, zullen hier regelmatig mee te maken hebben. In de corona crisis zijn er hierdoor dan ook behoorlijk wat hotels failliet gegaan. Ondertussen gaan mensen weer op volop op vakanties, weekendjes weg of een verblijven een nachtje in een hotel. Toch is het nu veel meer de tendens om dit kort van tevoren te boeken, zodat gevoelsmatig de kans groter is dat het door kan gaan. Zolang de grote meerderheid van de mensen voor last minute boekingen kiest, is er ook geen noodzaak om ver vooruit te plannen. Voor hoteleigenaren blijft het hierdoor wel spannend of ze in een vakantieseizoen voldoende zullen gaan verdienen.
Mensen verkiezen meer privacy en buitenlucht boven een hotelkamer
Vanwege het virus zijn er meer toeristen gekomen die een hotelvakantie inruilen voor een camping of een bungalowpark. Doordat ze hierdoor meer in de buitenlucht verblijven en minder spullen hoeven aan te raken die door meerdere mensen worden aangeraakt, is de kans op besmetting met het virus kleiner. Hotels hebben een uitgebreid protocol ter preventie van besmettingen, zodat in realiteit een besmetting in een hotel niet heel vaak voorkomt. Angst voor het virus zorgt echter voor veranderd gedrag bij mensen die normaal gesproken wel naar een hotel gingen.
Beoordelingen van de hygiëne is voor hotels extra belangrijk geworden. Wanneer er in reviews klachten over hygiëne staan, is de kans nu groter dan voorheen dat mensen niet voor het betreffende hotel kiezen.
Nu het virus minder in het nieuws is en de besmettingen met ernstige gevolgen dalen, zullen naar alle waarschijnlijkheid de overnachtingscijfers van de Nederlandse hotels weer gaan stijgen.