post

Hotels overzichtelijk op een website geplaatst door een intermediair

Er zijn nog maar weinig vakantiegangers die een overnachting rechtstreeks via een hotel boeken. Voor veel toeristen is het gebruik van een online intermediair heel gewoon geworden. Daarom sluiten de meeste hotels een deal met een of meerdere intermediairs.

Voordelen voor hotel gasten

Op de websites van de bekende online intermediairs voor hotelovernachtingen is het heel eenvoudig om een selectie te maken van geschikte hotels. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en deze kunnen aangevinkt worden om hierop een selectie toe te passen. Op deze manier hoeven gasten niet alle websites van de hotels die er in een bepaalde regio zijn, af te speuren naar de zaken die ze belangrijk vinden. Nadat je alle gewenste filters hebt ingevoerd, kun je tevens aangeven welke hotels bovenaan wilt zien. Voor de een zal dit de prijs zijn en voor de ander het aantal sterren dat het hotel heeft. Naar aanleiding daarvan zie je in een oogopslag de geschikte hotels op een rij. Bovendien wordt dan direct de prijs en het beoordelingscijfer getoond. Dit scheelt mensen die op zoek zijn naar een hotel heel veel werk en tijd.

Omdat de intermediair onafhankelijk is, heeft de consument meer vertrouwen in de echtheid van de recensies die op de website geplaatst worden. Uit onderzoek blijkt dat de ervaringen van eerdere gasten van grote invloed zijn op de keuze van een accommodatie.

Voordelen voor hotel eigenaren

Eigenaren van een hotel moeten betalen om hun hotel op de website te laten plaatsen. Dit wordt vaak berekend in de kamerprijs die hierdoor dus iets hoger wordt. Toch maken vrijwel alle hotel eigenaren gebruik van deze online intermediairs. De reden is simpel; ze krijgen beduidend meer gasten doordat hun hotel op de website staat. De naamsbekendheid van het hotel wordt alleen door deze plaatsing al noemenswaardig vergroot.

Het heeft echter ook een paar andere voordelen voor hotel eigenaren. Zo is het bijvoorbeeld niet meer perse noodzakelijk om een eigen website in de lucht te houden waar ook kosten aan verbonden zijn.

Het boekingssysteem wordt voor het grote deel door de online intermediair beheerd zodat er iets minder administratieve rompslomp is. Als eigenaar hou je natuurlijk altijd de vrijheid om bepaalde datums te blokken of om via een andere weg reserveringen aan te nemen, zodat een eigen administartie nodig blijft.

Gasten schrijven op de website van een intermediar hun recenties ook om andere toeristen te ondersteunen bij hun zoektocht. Daarom worden er unberhaupt meer recencies geplaatst op een website van een intermediair dan op een website die alleen voor het betreffende hotel bestemd is. Hotel eigenaren die erg openstaan voor verbeteringen in hun hotel kunnen veel aan deze vaak hele eerlijke feedback hebben.

post

Wat is er veranderd voor de Nederlandse hotels door Covid

Voor de corona crisis boekten mensen over het algemeen al een half jaar van tevoren hun vakantieaccommodatie. Doordat werknemers exacte data moeten plannen voor hun vakantie en eventuele kinderen gebonden zijn aan schoolvakanties wilde men geen risico lopen dat er geen plek meer was in het uitgekozen hotel. Tijdens het hoogtepunt van de corona crisis moesten hotels echter dicht en werden er daardoor veel vakanties geannuleerd. Het lijkt erop dat deze gang van zaken ervoor gezorgd heeft dat mensen nu op een andere manier hun vakantie plannen.

Alles kan op het laatste moment nog veranderen

Doordat er steeds opnieuw een lockdown was, is het vertrouwen dat een vakantie of een overnachting door kan gaan gezakt. Voor deze tijd stond een boeking vast en was er in feite alleen sprake van een annulering indien er iets in het leven van de gast gebeurde waardoor de overnachting niet door kon gaan. Dat hoteleigenaren een boeking annuleerde, gebeurde maar heel zeldzaam. Door de Covid zijn de hotels gebonden aan regels en één daarvan is dat ze geen gasten kunnen ontvangen als er sprake van een besmetting is. Zeker grote hotels waar veel personeel werkt, zullen hier regelmatig mee te maken hebben. In de corona crisis zijn er hierdoor dan ook behoorlijk wat hotels failliet gegaan. Ondertussen gaan mensen weer op volop op vakanties, weekendjes weg of een verblijven een nachtje in een hotel. Toch is het nu veel meer de tendens om dit kort van tevoren te boeken, zodat gevoelsmatig de kans groter is dat het door kan gaan. Zolang de grote meerderheid van de mensen voor last minute boekingen kiest, is er ook geen noodzaak om ver vooruit te plannen. Voor hoteleigenaren blijft het hierdoor wel spannend of ze in een vakantieseizoen voldoende zullen gaan verdienen.

Mensen verkiezen meer privacy en buitenlucht boven een hotelkamer

Vanwege het virus zijn er meer toeristen gekomen die een hotelvakantie inruilen voor een camping of een bungalowpark. Doordat ze hierdoor meer in de buitenlucht verblijven en minder spullen hoeven aan te raken die door meerdere mensen worden aangeraakt, is de kans op besmetting met het virus kleiner. Hotels hebben een uitgebreid protocol ter preventie van besmettingen, zodat in realiteit een besmetting in een hotel niet heel vaak voorkomt. Angst voor het virus zorgt echter voor veranderd gedrag bij mensen die normaal gesproken wel naar een hotel gingen.

Beoordelingen van de hygiëne is voor hotels extra belangrijk geworden. Wanneer er in reviews klachten over hygiëne staan, is de kans nu groter dan voorheen dat mensen niet voor het betreffende hotel kiezen.

Nu het virus minder in het nieuws is en de besmettingen met ernstige gevolgen dalen, zullen naar alle waarschijnlijkheid de overnachtingscijfers van de Nederlandse hotels weer gaan stijgen.